چه چيز آمار مرگ جوانان ورزشكار را بالا مي برد؟
خطاطي نستعليق آنلاين

* اولين مرگ ناگهاني ثبت شده در طول تاريخ مربوط به 2500 سال پيش (سال 460 قبل از ميلاد) مي‌شود که طي آن دونده ماراتن يوناني پس از اينکه مسافت 42 کيلومتر و 195متري از دشت ماراتن تا آتن را دويد، دچار مرگ آني شد.

* "مارک ويوين فو"، بازيکن تيم ملي فوتبال کامرون هم سال 2003 در جريان مسابقات جام کنفدراسيون‌ها در ليون فرانسه و در دقيقه 72 ديدار برابر کلمبيا دچار ايست قلبي شد و نقش بر زمين گشت. اين بازيکن 23 ساله بود که فوت کرد.
* کالبد شکافي علت مرگ ناگهاني "ميکلوش فهر" را هم ايست قلبي اعلام کرد. اين بازيکن مجارستاني الاصل که در ليگ پرتغال و تيم بنفيکا شاغل بود، سال 2004 يعني زمانيکه 24 ساله بود در ديدار برابر ويتوريا گيمارش فوت کرد.
البته ايست قلبي و مرگ ناگهاني فقط مختص فوتباليست‌ها نيست و در ميان ورزشکاران ساير رشته‌ها هم ديده شده است. مانند "هانک گاترز"، بسکتباليست آمريکايي که سال 1990 در جريان رقابت‌هاي NBA نقش بر زمين شد و فوت کرد يا "فالي من"، Folhyman ستاره المپيکي تيم ملي واليبال آمريکا که سال 1986 در جريان ديدار برابر ژاپن در اثر سندرم فارمان فوت کرد.
ايست قلبي در حين مسابقه و بعد از آن مرگ آني، اتفاقي است که در ورزش ايران هم رخ داده و جان ورزشکاران کشورمان را به صورت آني گرفته است. مانند مسلم طلوعي، ملي‌پوش فوتسال که در جريان مسابقات جام رمضان و در حين مسابقه دچار مرگ ناگهاني شد. منوچهر توسلي، کوهنوردي که در حين کوهنوردي در قله دارآباد دچار ايست قلبي شد. افشين شعبانيان، ورزشکاري که با 20 سال سابقه در دوي ماراتن و در حين دويدن جان داد و دليل آن ايست قلبي اعلام شد. نويد بهنيا، قهرمان پرورش اندام هم زمانيکه 27 ساله بود به همين دليل فوت کرد.
 
مرگ ناگهاني در حين ورزش؛ چرا و به چه دليل؟
مرگ ناگهاني قلبي در يک ورزشکار به حالتي گفته مي‌شود که بصورت آني و بدون انتظار، در حالات جسمي يک ورزشکار تغييراتي رخ دهد که طي چند ثانيه و يا دقيقه وي را وارد حالات کما و مرگ نمايد به شرطي که هيچ ضربه و يا حادثه‌اي به بدن ورزشکار وارد نشود.
دکتر لطفعلي پورکاظمي در کتاب "ورزش، درمان بيماري‌ها" ضمن اشاره به اين موضوع تاکيد مي‌کند که: هر چند ميزان شيوع مرگ ناگهاني تقريباً از آمار بالايي برخوردار نيست ولي به ميزان سن و شرايط زندگي و ژنتيکي نيز بستگي دارد. ضمن اينکه تحقيقات پزشکي ثابت کرده که علت حدود 85 درصد از مرگهاي ناگهاني ورزشکاران در ميادين ورزشي، ناشي از ناهنجاري‌هاي مادرزادي است که از بدو تولد در قلب و عروق آنها وجود داشته و طي سال‌هاي نوجواني کم کم دچار علائم باليني مي‌شوند.
در کل اگر در ورزشکاري که از جسم و روان بسيار سالمي برخوردار است،ر مرگ آني در زير 35 سال رخ دهد مورد تعجب همگان مي‌شود. اما اگر فرد غير ورزشکار دچار مرگ ناگهاني شود بيشترين احتمال را به گرفتگي عروق کرونر مي‌توان نسبت داد که شايعترين علت مرگ ناگهاني است.
در مجموع اينکه براي آن دسته از ورزشکاراني که استعداد مرگ ناگهاني قلبي و عروقي در خانواده آنها وجود دارد يا اينکه داراي برخي علائم بيماري قلبي را طي ورزش و استراحت حس مي‌کنند، حتما بايد به پزشک ورزشي و متخصص قلب و عروق مراجعه کنند تا علاوه بر معاينه باليني و بررسي نوار قلب و اکوي قلب، از طريق دارو يا جراحي به درمان ناهنجاري مادرزادي آنها پرداخته شود.
 
علل مرگ ناگهاني در ورزشکاران جوان
بنا به اطلاعاتي که دکتر لطفعلي پورکاظمي در کتاب "ورزش، درمان بيماري ها"، ارائه کرده است، عوامل متعددي منجر به مرگ ناگهاني ورزشکاران در ميادين ورزش و در حين ورزش مي‌شود که مهمترين و به نوعي شايع‌ترين آنها عبارتند از:
* کارديوميوپاتي هيپرتروفيک
اين بيماري شايع‌ترين علت مرگ ناگهاني در ورزشکاران است و حدود 35 درصد عوامل را شامل مي‌شود. کارديوميوپاتي هيپرتروفيک به صورت ژنتيکي (مادرزادي) بوده و از هر 500 نفر، يک نفر بصورت مادرزادي اين اختلال را در قلب خود دارد ضمن اينکه اين بيماري در بانوان شايعتر است. در اين بيماري ضخيم شدگي بطن چپ و کوچک شدن حفره بطن چپ قلبي رخ مي‌دهد که معمولا با تنگي زير آئورت و نارسائي دريچه ميترال، آريتمي‌ها، اختلال عملکرد دياستولي و انسداد مسير خروجي بطن چپ همراه است. تنگي نفس کوششي، درد قفسه سينه، تپش قلب از علائم اين بيماري است.
* دراکو کارديوگرافي
اين بيماري علت 20 درصد مرگ
هاي ناگهاني قلبي در ورزشکاران است که البته از طريق تجويز دارو يا جراحي مي توان آن را درمان کرد.
* افزايش توده عضلاني قلب
حدود 10 درصد از ورزشکاراني که به مرگ ناگهاني در حين ورزش دچار مي‌شوند، دچار ازدياد توده عضلاني قلب بوده
اند سبب ازدياد وزن و سنگيني قلب مي‌شود.
*پارگي آنوريسم آئورت
پارگي آئورت در حدود 5 درصد موارد مي‌تواند عاملي براي مرگ ناگهاني ورزشکاران در اثر قلب و عروق باشد.
* تنگي دريچه آئورت
علت مرگ ناگهاني ورزشکاران در حين ورزش در 4 درصد موارد تنگي دريچه آئورت است که معمولا به دليل داشتن آئورت دولتي و تب روماتيسمي با اثرات تخريبي در دريچه ايجاد مي‌شود.
تغييرات قلبي تنفسي با ورزش
در هر صورت افراد مي‌توانند با ورزش شاهد تغييرات قلبي تنفسي مثبتي در خود باشند مانند:
* افزايش اندازه قلب
* افزايش حجم ضربه
اي قلب
* افزايش برون ده قلبي
* کاهش ضربان قلب
* بزرگ شدن حفره بطن چپ و کمي هم راست بدون تغيير در ضخامت ديواره بطني در ورزشکاران استقامتي و ورزش‌هاي ايزوتونيک مثل دوندگان و شناگران استقامتي
* افزايش ضخامت ديواره بطني با عدم تغيير در حجم حفره بطني مثلا در وزنه برداران و کشتي گيران و پرتاب وزنه (ورزش‌هاي ايزوتونيک)
* تکثير مويرگ‌هاي عضلاني قلب و افزايش تراکم مويرگي در عضلات مخطط
* افزايش حجم خون و مقدار کل هموگلوبين بدون تغيير در تراکم هموگلوبين
* کاهش در مصرف گليکوژن عضله و در نتيجه ذخيره سازي گليکوژن، زيرا از اسيدهاي چرب آزاد بعنوان سوخت و ساز استفاده مي‌شود و خستگي عضلاني کمتر رخ مي‌دهد و عملکرد ورزشي افزايش مي‌يابد
* کاهش توليد اسيد لاکتيک (افزايش آستانه بي هوازي)
* افزايش توان هوازي حداکثر (افزايش مقدار Vo2 max )
* افزايش تعداد و اندازه ميتوکندري، افزايش فعاليت چرخه کربس، افزايش محتوي ميوگلوبين، افزايش اکسيداسيون گليکوژن، افزايش منابع گليکوژن عضلاني، افزايش اکسيداسيون چربي، افزايش ذخاير
ATP و PC عضلاني، افزايش ظرفيت دستگاه ATP-PC وافزايش ظرفيت هوازي در تارهاي عضلاني قرمز و سفيد
* کاهش فشارخون سيستوليک و دياستوليک در حال استراحت
* پيشگيري از سکته قلبي و مغزي و سرطاني
* کاهنده کلسترول و تري گليسيريد خون و کاهش بافت چربي سطح قلب و حذف پلاک‌هاي چربي از عروق کرونر قلب و همچنين ازدياد چربي مفيد خون (HDL) .
در مجموع اينکه ورزش‌هاي منظم روزانه همراه با رژيم غذايي اصولي قادر خواهند بود ارتباط سلامتي قلب و ريه‌ها را به بهترين وجهي برقرار کنند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 12 تير 1392برچسب:, | 16:18 | نویسنده : ALIREZA |
  • روزمره
  • سیب سفید
  • برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


    دریافت كد گالری عكس در وب

    
    برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


    دریافت كد گالری عكس در وب

    //Nothing needs altering below! yourLogo = yourLogo.split(''); L = yourLogo.length; TrigSplit = 360 / L; Sz = new Array() logoWidth = 100; logoHeight = -30; ypos = 0; xpos = 0; step = 0.03; currStep = 0; document.write('
    '); for (i = 0; i < L; i++) { document.write('
    '+yourLogo[i]+'
    '); } document.write('
    '); function Mouse() { ypos = event.y; xpos = event.x - 5; } document.onmousemove=Mouse; function animateLogo() { outer.style.pixelTop = document.body.scrollTop; for (i = 0; i < L; i++) { ie[i].style.top = ypos + logoHeight * Math.sin(currStep + i * TrigSplit * Math.PI / 180); ie[i].style.left = xpos + logoWidth * Math.cos(currStep + i * TrigSplit * Math.PI / 180); Sz[i] = ie[i].style.pixelTop - ypos; if (Sz[i] < 5) Sz[i] = 5; ie[i].style.fontSize = Sz[i] / 1.7; } currStep -= step; setTimeout('animateLogo()', 20); } window.onload = animateLogo; }

    جاوا اسكریپت